Actueel

Zowel corporaties als bewoners zijn blij met Exterio

Exterio staat bekend als specialist in vastgoedonderhoud. Maar ook het verduurzamen van woningen is een kernactiviteit binnen de coöperatie. Nick ter Haar en Herman de Lange fungeren op het Bedrijfsbureau Verduurzaming als vertrouwd aanspreekpunt voor opdrachtgevers. In het afgelopen jaar hebben zij hier een aantal mooie mijlpalen neergezet. Zelf blijven ze er nuchter onder. “Wij zien het als een mooie uitdaging om van niets iets te maken. Tevreden opdrachtgevers en bewoners vormen voor ons de kroon op het werk.”

Nauwe contacten met opdrachtgevers

Nick werkt inmiddels alweer zo’n twee jaar voor het Bedrijfsbureau. Collega Herman doet dat een half jaartje korter. Het duo werkt intensief samen en hierdoor verloopt de communicatie zowel onderling als met opdrachtgevers vloeiend. Nauwe contacten onderhouden zij met woningcorporaties Domijn en De Woonplaats. Daar waar Herman zich bezighoudt met zaken als calculatie, prijzenboek en personeelsplanning, verzorgt Nick een deel van de calculatie en de gehele facturatie. Taken als de opname van woningen, begeleiding van uitvoerder of voorman en kostenbewaking op projecten doen de collega’s in samenspraak.

Heldere communicatie met bewoners

In het afgelopen jaar heeft Exterio veel verduurzaming uitgevoerd in Enschede en omgeving. Voor De Woonplaats slaat de coöperatie dit jaar zijn vleugels uit naar de Achterhoek. Deze uitbreiding van het werkgebied betekent wederom een verhoging van de snelgroeiende omzet. Een rechtstreeks gevolg van de grote tevredenheid bij opdrachtgevers en bewoners, zo legt Nick uit. “Ons geheim? Communicatie! Wij verstrekken altijd heldere informatie. Met name bij bewoonde woningen is duidelijke communicatie ontzettend belangrijk. Dat begint al vanaf het eerste contact met de bewoner. We geven vroegtijdig aan rond welke periode hij werkzaamheden kan verwachten. Later – bij de definitieve opdracht – nemen we contact op om de verduurzamingswerkzaamheden te plannen. We houden hierbij zoveel mogelijk rekening met de wensen van de bewoner. Het is immers zijn huis waar we binnenlopen.”

Kwaliteit vanuit openheid en eerlijkheid

Woningcorporaties waarderen niet alleen de bewonersvriendelijke werkwijze bij Exterio, maar ook de kwaliteit van het geleverde werk. Dat blijkt uit de enthousiaste reacties en de extra verantwoordelijkheden die de coöperatie ook dit jaar weer krijgt toegeschoven. De werkwijze van Exterio is blijkbaar onderscheidend. Herman: “In principe is het heel simpel: wij doen wat we zeggen. Openheid en eerlijkheid vormen ons uitgangspunt en vanuit die insteek denken wij mee met de corporatie. Die zien we niet als klassieke opdrachtgever, maar vooral als partner. We dragen op eigen initiatief innovaties aan en geven onze eerlijke mening als iets niet klopt. We merken dat corporaties dit waarderen. Zo mogen wij regelmatig als eerste meedraaien in proeven en wordt ons vaak naar slimme oplossingen gevraagd. Vanuit opdrachtgevers voelen wij dan ook veel vertrouwen.”

Ruimte voor eigen initiatief en vakmanschap

In hun frisse werkwijze worden Nick en Herman ondersteund door de mooie cijfers die ze kunnen overleggen. Nick: “Zo blijkt uit recent onderzoek dat de bewonerstevredenheid bij werkzaamheden van Exterio zeer hoog ligt. Opdrachtgevers op hun beurt zijn blij met de kwaliteit van onderhoud. Dat heeft veel te maken met onze zelfsturende teams. Wij bieden mensen op de werkvloer veel ruimte voor het etaleren van hun vakmanschap. Zien zij een inefficiënte oplossing, dan krijgen ze de tijd en vrijheid om een nieuw idee te implementeren. Dat leidt op termijn aantoonbaar tot kostenbesparing en kwaliteitsverbetering.”

Stapje extra voor corporaties en bewoners

Herman vult zijn collega aan: “Als we twijfelen over een onderhoudsbeslissing, doen we het werk zonder aarzelen opnieuw. Dat kost ons extra tijd en geld, maar hiermee verzekeren we onze opdrachtgevers van kwaliteit. Dit streven naar perfectie komt ook tot uiting in onze klachtafhandeling. Heeft een bewoner een probleem? Dan nemen wij direct contact op en zorgen wij ervoor dat het binnen enkele dagen is verholpen. Ook dit draagt bij aan ons positieve imago en een hoge tevredenheid bij bewoners. Daarom schakelen corporaties ons graag in bij klachten of problemen. Want als wij eenmaal een oplossing beloven, weten ze dat de klus binnen korte tijd naar ieders tevredenheid is geklaard.”

De kracht van een positieve samenwerking

Een geoliede verduurzamingsmachine creëren in een tijdsbestek van twee jaar – vanzelfsprekend is het niet. De twee hoofdverantwoordelijken glimlachen. “Binnen het Bedrijfsbureau werken wij uitstekend met elkaar samen”, zegt Nick. “Alles staat of valt in onze visie met goede onderlinge communicatie. Als één van ons er niet is, lost de ander het moeiteloos op. Op de werkvloer of aan tafel bij de opdrachtgever. Inmiddels verlopen onze verduurzamingsprocessen zeer vloeiend. Van opdrachtgevers krijgen we vaak te horen dat we daar best trots op mogen zijn. Maar bescheidenheid zit nu eenmaal in ons karakter.” Collega Herman knikt instemmend. “Van niets iets maken is voor ons een prachtige uitdaging. Binnen Exterio krijgen wij alle ruimte om op basis van onze eigen expertise te ontwikkelen en adviseren. Daarbij blijven we beiden altijd positief denken en laten we elkaar in onze waarde. We doen het immers samen. Dat is denk ik onze grootste kracht.”